Veien vidare for Joma

Bluelake Mineral AB arbeider, som kjent, via sitt norske datterselskap Joma Gruver AS med tillatelsesprosessen i Norge for å innhente alle nødvendige tillatelser til gjenoppstart av gruvevirksomheten i Joma i Røyrvik kommune. Som tidligere kommunisert, har Kommunal- og distriktsdepartementet den 2. juli besluttet å godkjenne og endelig fastsette reguleringsplanen for Jomagruven. Saken er dermed ferdigbehandlet i departementet, og vedtaket kan ikke påklages. Beslutningen er svært betydningsfull, og har vesentlig økt sannsynligheten for at Jomagruven kan gjenåpnes i løpet av de kommende årene. Nedenfor kommenteres departementets beslutning nærmere, samt redegjøres for den videre prosessen mot oppstart.
Departementets beslutning om godkjent reguleringsplan for Jomagruven Kommunal- og distriktsdepartementets vedtak innebærer at departementet har stadfestet beslutningen som Røyrvik kommune fattet allerede i september 2023 gjennom et enstemmig vedtak i kommunestyret. Beslutningen er betinget av at det gjennomføres en regional og kumulativ konsekvensutredning for reindriften før igangsettingstillatelse til gruvestart gis. I tillegg skal avbøtende tiltak som reduserer negative virkninger på reindriften gjennomføres, inkludert tiltak for å redusere støy, støv og sikre konstruktiv dialog med reindriften. Selskapet har som mål å komme til enighet med Tjåehkere sijte (reinbeitedistriktet i Røyrvik) om igangsetting av utredningen så snart som mulig. Bluelake Mineral ser en god dialog og et nært samarbeid med Tjåehkere sijte som svært viktig gjennom hele prosjektets levetid.
Den videre tillatelsesprosessen
Før gruvedrift i Joma kan starte, må det i tillegg til reguleringsplanen også foreligge utslippstillatelse og driftskonsesjon godkjent av norske myndigheter. Med reguleringsplanen på plass, kan arbeidet med de øvrige tillatelsene starte parallelt med den regionale og kumulative konsekvensutredningen for reindriften.

•Utslippstillatelsen skal søkes hos og godkjennes av Miljødirektoratet.

•Driftskonsesjonen skal søkes hos og godkjennes av Direktoratet for mineralforvaltning.

Selskapets mål er at prosessen med driftskonsesjon igangsettes og gjennomføres parallelt med utslippstillatelsen, og at konsesjon kan gis kort tid etter at miljøtillatelsen foreligger.

Oppsummert må følgende prosesser fullføres før tillatelse til oppstart kan gis:

1. Gjennomføring av regional og kumulativ konsekvensutredning for reindriften
2. Søknad om utslippstillatelse
3. Søknad om driftskonsesjon

For konsekvensutredningen har selskapet og Tjåehkere sijte hatt flere møter for å utarbeide et detaljert oppdragsdokument. Begge har utpekt hver sin konsulent som vil arbeide parallelt. Målet er oppstart rett etter sommeren.

Arbeidet med utslippstillatelsen har allerede pågått i form av omfattende utredninger knyttet til reguleringsplanen. Disse skal nå kompletteres og formaliseres i en søknad. Det er innleid ekstern rådgiver som hovedansvarlig for dette.

Søknaden om driftskonsesjon vil utarbeides i samarbeid med flere rådgivere, med én konsulent som hovedansvarlig for søknaden og en underliggende Preliminary Feasibility Study (PFS). Anbudet ferdigstilles snart.

Selskapet er meget opptatt av at så mange som mulig som skal jobbe i gruven er bosatt i Røyrvik (eller nabokommunene). Dette er viktig for kommunene, men også for oss som arbeidsgiver som vil ha en stabil arbeidsstokk med lokal tilhørighet. En vei dit tror vi er ved å etablere et utdanningsprogram i samarbeid med de videregående skolene, f.eks. Grong VGS og Olav Duun VGS. En god dialog med høyskoler og universitet (f.eks. NTNU) vedrørende studieprogrammer som inneholder relevant utdanning som dekker våre behov. Dette vil kunne sikre Joma Gruver kompetent arbeidskraft fra lokale ungdommer som på sikt kan fungere som bærebjelker og kulturbærere i arbeidsstokken.

For å komme i gang med dette må det gjøres en kartlegging av hvilke fag som er viktigst for gruvedriften, hvilke utdanninger som kvalifiserer for disse jobbene og hvordan slike utdanningsløp kan tilpasses inn på skolene. Det må i tillegg gjøres et profileringsarbeid fra gruveselskapet sin side for å sikre rekruttering. Når man har fullført studieprogrammet skal de kunne ansettes direkte hos Joma Gruver AS. Arbeidsområdene i moderne gruvedrift er mange og vi behøver kompetanse innenfor gruveteknologi, prosessteknologi, logistikk, marked og salg, IT, økonomi, administrasjon mm.
Det er både i kommunens og gruveselskapets interesse flest mulig bosetter seg lokalt. Et premiss for dette er at det finnes ledige og attraktive nok boliger. Det er derfor behov for et tett samarbeid mellom gruveselskapet, kommunen, private næringsaktører og Namsskogan Utvikling for å etablere et konsept for boligbygging.

Selv om det er ønskelig med så mange lokale arbeidstakere som mulig vil det uansett være en del pendling. Det må dermed også sees på etablering av pendlerboliger. Hvordan dette best kan løses må også utredes. Målet er at både boligbygging og etablering av pendlerboliger kan skje via kommersielle og lokale aktører. Dette vil bidra til både å styrke etablerte bedrifter, men også bidra til ny næringsvirksomhet i Røyrvik.
Teknisk prosjektutvikling
Dette arbeidet har som formål å kartlegge mineraliseringen og hvordan malmen skal utvinnes og anrikes til et salgbart sluttprodukt. Teknisk prosjektutvikling består i hovedsak av geologiske og gruvetekniske undersøkelser, men også miljøtekniske og økonomiske analyser.

Tidligere er det gjennomført en Preliminary Economic Assessment av SRK Consulting, publisert i mai 2022. Denne omfattet både Joma og Stekenjokk-Levi, ettersom prosjektet skal samordnes med sentral anrikning i Joma og sesongvis drift i Stekenjokk-Levi.

Prosjektet har nå kommet til et stadium hvor en Preliminary Feasibility Study bør gjennomføres. Denne vil være en detaljert analyse og operativ forretningsplan for Joma og Stekenjokk-Levi, og vil også kunne være et nøkkeldokument for finansiering når tillatelser er gitt. Studien skal gjennomføres av ekstern konsulent i tett samarbeid med selskapet, og anbud ferdigstilles som sagt i nær fremtid.

Finansiering
For å gjennomføre de planlagte utredningene og prosessene, har det vært nødvendig å sikre ytterligere finansiering.

•I første halvår 2025 har selskapet hentet inn ca. 14 millioner SEK gjennom rettede emisjoner av aksjer, og ca. 10 millioner SEK via et konvertibelt lån.

•De rettede aksjeemisjonene er hovedsakelig tegnet av et fåtall norske investorer og entreprenører i Trøndelag, til markedspris med en liten rabatt.

Slik har selskapet fått en bredere eierbase med kapitalsterke eiere engasjert i regionen og prosjektet. Videre egenkapitalfinansiering planlegges primært som rettede emisjoner for å unngå store rabatter ved garanterte fortrinnsrettsemisjoner.

I tillegg arbeider selskapet med offentlig finansiering til Joma Gruver, både tilskudd og mulige tilrettelagte lån.

• I 2024 og 2025 er ca. 3,6 millioner SEK tildelt i støtte fra Børgefjell Utvikling og Namdal Regionråd, hvorav mye ennå ikke utbetalt.

• Det er levert søknad til Innovasjon Norge om større finansiering, betinget av godkjent reguleringsplan, som nå foreligger.

• Ytterligere søknad er sendt til EIT Raw Materials (EU).

Resultatene av disse prosessene forventes kommunisert snart.

Marked
Over halvparten av prosjektets forventede inntekter vil komme fra kobberkonsentrat. Kobber er verdens tredje mest konsumerte metall og er sentral i elektrifisering og grønn omstilling. Til tross for geopolitiske og økonomiske uro har kobberprisen holdt seg stabil, nylig på historisk høye nivåer rundt 10 000 USD per tonn.

Analytikere som Citi og Goldman Sachs anslår at prisen i 2030 kan ligge mellom 19 000–22 000 USD/tonn. Verdensbanken anslår 9 920–11 000 USD/tonn, begge betydelig over de ~8 600 USD per tonn som selskapets 2022-vurdering benyttet.

Politisk makrobilde og lovgivning
De politiske rammevilkårene i Europa, Norge og Sverige har de senere årene bedret seg kraftig, særlig med økt prioritering av grønn omstilling og behovet for kritiske råvarer.

I 2023 la EU frem Critical Raw Material Act (CRMA) som har som mål å forenkle tillatelsesprosesser og styrke europeisk selvforsyning. CRMA er innført i svensk lov i 2024. Norge har parallelt lagt frem ny mineralstrategi.

Den politiske viljen til å realisere Joma-gjenåpningen vurderes som stor, noe departementets endelige godkjenning understreker. Ved oppstart blir Jomagruven en av de første kobbergruvene i drift i Norge på 25 år.

“De markedsmessige, sosioøkonomiske og miljømessige forutsetningene for en lønnsom og bærekraftig gruvedrift i Joma er svært gode. Godkjenningen av reguleringsplanen åpner nå veien for gjenåpning for alvor. Vi ser frem til å fortsette i nært samarbeid med kommune, næringsliv, lokalbefolkning, reindrift og andre interessenter,” sier administrerende direktør Peter Hjorth.